Utrecht,
25
februari
2016
|
13:31
Europe/Amsterdam

Stereotypen over nerds blijken achterhaald

Samenvatting

Het stereotype beeld dat bestaat over nerds is achterhaald. De nerd van vandaag is niet meer de sociaal gehandicapte, onverzorgde, sneue eenling die zich in zijn vrije tijd terugtrekt op zijn zolderkamer om er in zijn eentje te gaan zitten gamen. Nerds zorgen juist goed voor zichzelf, ze vinden uiterlijk belangrijk en ook de liefde is voor hen niet vreemd, zo blijkt uit het onderzoek onder 374 nerds in opdracht van verzekeraar De Amersfoortse en online adviseur Yezzer.nl. Uit dit onderzoek kwam eveneens naar voren dat de meerderheid van de nerds zijn financiële producten het liefst online afsluit.

nerdsdeamersfoortse.png

Nerds lopen voorop als het gaat om nieuwe technologie en gadgets. Zij oriënteren zich vaak als eerste op de digitale toekomst en omarmen nieuwe ontwikkelingen. Bovendien zijn nerds vaak hoger opgeleid en ondernemend. Zo’n 13% van de nerds is zelfstandige zonder personeel (ZZP’er), tegenover 8% van de rest van de beroepsbevolking.

Nerds zijn daarmee de ideale doelgroep voor verzekeraar De Amersfoortse en online adviseur Yezzer.nl. Om een goed beeld te krijgen van wat de gemiddelde nerd bezighoudt lieten zij daarom een onderzoek onder 374 zelfbenoemde nerds uitvoeren. En dat leverde verrassende resultaten op.

Stereotypen zijn achterhaald

Het stereotype beeld dat bestaat over nerds is op veel vlakken achterhaald. De nerd van vandaag is niet meer de sociaal gehandicapte, onverzorgde, sneue eenling die zich in zijn vrije tijd terugtrekt op zijn zolderkamer om er alleen te gaan zitten gamen. Nerds zorgen juist goed voor zichzelf, ze vinden uiterlijk belangrijk en ook de liefde is voor hen niet vreemd, zo blijkt uit het onderzoek.

Star Wars

Alleen op het gebied van Star Wars voldoen de nerds van tegenwoordig nog wel aan het verwachtingspatroon. Zo was ruim een derde (36%) van de nerds vroeger heimelijk verliefd op prinses Leia , een kwart (27%) op Padmé Naberrie Amidala en 18% op Luke Skywalker. 18% van de nerds houdt niet van Star Wars. Het leeuwendeel dus wel.

Nerds en de liefde

Als het gaat om partnerkeuze is de buitenkant voor de meeste nerds (46%) net zo belangrijk als de intelligentie van een potentiële liefdespartner. Er is een groep (26%) met een uitgesproken voorkeur voor een hoog-intelligente partner en een groep van dezelfde omvang die de partner voornamelijk op uiterlijke criteria selecteert.

De nerd doet in het spel der liefde geenszins onder voor de macho-man. Slechts één op de tien (9%) nerds geeft aan dat de taal der liefde hem of haar een raadsel is. Hier tegenover staat echter een veel grotere groep nerds (47%) die aangeeft van nature een flirt te zijn.

Uiterlijk doet er wel degelijk toe

Het beeld dat nerds zich nauwelijks om hun uiterlijk bekommeren, blijkt ook achterhaald. De helft (50%) van de ondervraagden vindt het juist belangrijk om er verzorgd uit te zien en maakt daar tijd voor vrij. Niettemin zijn er ook nerds met andere prioriteiten: een kwart van de nerds (24%) probeert de tijdsbesteding aan het uiterlijk zoveel mogelijk te beperken.

Nerds anno 2016 hechten waarde aan een gezonde leefstijl. Een meerderheid (65%) zorgt voor een gezond en verantwoord avondmaal. Slechts 16% vindt dat het avondeten vooral snel en makkelijk moet zijn, groenten zijn daarbij geen must.

Gamen

Dat nerds voornamelijk in virtuele werelden leven, blijkt een misverstand. Het sociale leven van de helft van de ondervraagde nerds (54%) bestaat voornamelijk uit offline ontmoetingen. Bij slechts 1 op de 7 nerds (15%) speelt het sociale leven zich hoofdzakelijk online af. Hoewel bijna een op de drie nerds (29%) na een werkweek direct naar huis gaat om te gamen, kijken minstens zoveel nerds (32%) reikhalzend uit naar de vrijdagmiddagborrel met collega’s. Het zal niet verbazen dat de meeste nerds (41%) liever een LAN-party dan een schuimparty bezoeken. Verrassend is wel dat één op de drie nerds (33%) wel degelijk een schuimparty boven een LAN-party verkiest.

Financiële dienstverlening liefst online

Een ruime meerderheid van de ondervraagde nerds (72%) sluit financiële producten het liefst online af. Slechts 3% van de nerds doet dit bij voorkeur telefonisch of gaat hiervoor naar een kantoor. 14% van de nerds heeft op dit gebied geen uitgesproken voorkeur. De helft van de nerds (51%) is bereid iets meer te betalen wanneer daar een meer flexibel financieel product tegenover staat. Een op de drie (35%) zoekt naar een evenwichtige balans tussen kosten en flexibiliteit.

Snelheid, gemak en financiële zekerheid

Twee derde van de nerds (68%) vindt snelheid en gemak belangrijke criteria bij de keuze voor een financieel product. Deze nerds kiezen liever voor innovatieve, onbekende producten als zij daar meer snelheid en gemak voor terug krijgen. Ruim de helft van de nerds (55%) wil zoveel mogelijk financiële zekerheid. Een kwart van de nerds (25%) is juist bereid een financieel gokje te wagen.

De meeste nerds (74%) laten zich niet de les lezen als het gaat om financieel advies en zetten hun eigen intelligentie in om het beste product te kiezen. Slechts 15% van de nerds doet net zo lief zelf research als dat zij de productkeuze aan een financieel adviseur over laten. Een op de tien (10%) vertrouwt bij dit soort zaken bij voorkeur op de adviseur.

Kijk voor meer informatie over het onderzoek op www.amersfoortse.nl/nerdonderzoek.