Utrecht,
05
november
2015

Ditzo laat Nederland kilometers maken in strijd tegen belangrijkste doodsoorzaak vrouwen

Lieke van Lexmond start actie tegen hart- en vaatziekten met groot blauw hart

Samenvatting

Verzekeraar Ditzo bindt met de ludieke actie ‘De Hartstocht’ de strijd aan met doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen: hart- en vaatziekten. Vanaf vandaag gaat een blauw pluchen hart op pad om zoveel mogelijk kilometers te maken om geld in te zamelen voor onderzoek dat zich richt op de fatale aandoeningen bij vrouwen. De huidige behandeling en medicatie is gebaseerd op onderzoek bij voornamelijk mannen, terwijl hart- en vaatziekten zich bij vrouwen anders ontwikkelen dan bij mannen.

dehartstochtbreed.jpg

Heel Nederland wordt opgeroepen het hart op te zoeken en mee te nemen. In het pluchen hart zit een gps-tracker, die precies bijhoudt waar het hart zich bevindt en hoeveel kilometers het aflegt. De tocht is te volgen op www.dehartstocht.nl. Ditzo doneert 10 euro per gemaakte kilometer aan onderzoek tegen hart- en vaatziekten en een bonus van 10 euro voor elke selfie of elk filmpje die mensen met het hart plaatsen op social media. Ditzo zet hiermee opnieuw een deel van haar marketingbudget in om de zorg te verbeteren. Lieke van Lexmond neemt als eerste het hart mee en draagt deze vanavond over in het programma RTL Boulevard.

Vrouwen ontwikkelen ander soort hartfalen

De opbrengst van De Hartstocht gaat naar het Hart- en Vaatcentrum van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Onderzoekster dr. ir. Hester den Ruijter: ‘Elke dag overlijden er 57 vrouwen aan hart- en vaatziekten, waaronder aan hartfalen. Dat zijn zo’n 20.000 vrouwen per jaar. Bij vrouwen met hartfalen wordt vaak de verkeerde, of zelfs helemaal geen, diagnose gesteld. Dat komt door een gebrek aan kennis over hartfalen bij vrouwen. Onderzoek naar hartfalen heeft in het verleden namelijk vooral plaatsgevonden bij mannen. De uitkomsten daarvan zijn één op één vertaald naar vrouwen. Naar nu steeds duidelijker blijkt, ontwikkelen vrouwen echter een ander type hartfalen dan mannen. Vrouwen ontwikkelen vaker problemen aan de kleine vaatjes in het hart terwijl bij mannen de grotere bloedvaten vaker dichtslibben. Het is daarom hoog nodig dat er meer onderzoek wordt gedaan naar hartfalen bij vrouwen.’

Ditzo hoopt met de actie een groot bedrag binnen te halen voor het onderzoek van Hester den Ruijter. Bob Stehmann, directeur bij Ditzo: ‘Het is inmiddels traditie dat we aan het einde van het jaar een deel van ons marketing- en tv-budget voor zorgverzekeringen inzetten om de zorg te verbeteren, zoals eerder met Kijk Kanker de Wereld Uit en #ZorgMee, waarbij negen zorginitiatieven werden gesteund.’

Meer informatie en de voorwaarden van de actie zijn te vinden op www.ditzo.nl/dehartstocht

Boilerplate

Over Ditzo

Verzekeraar Ditzo - opgericht in 2007 - is een direct writer. Dit betekent dat de verzekeringen direct bij Ditzo afgesloten kunnen worden, zonder tussenkomst van een derde partij. De verzekeraar biedt fatsoenlijke oplossingen aan klanten en vindt het belangrijk om voortdurend te bevragen of het wel logisch is wat zij zelf of anderen in de verzekeringswereld doen. Dus waarom niet gewoon je schade melden via WhatsApp?

www.ditzo.nl - facebook.com/ditzo - twitter.com/ditzo

Downloads
Contactpersoon
photo:Daan Wentholt
Daan Wentholt
Woordvoerder
+31 (0)6 53 35 41 56
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws